Skútry jsou velmi oblíbenými dopravními prostředky. Stále častěji se pak prosazují ty elektrické. Jaké jsou ve srovnání se svými benzínovými protějšky?
Ekologie
Ve srovnání se svými benzínovými protějšky vychází elektroskútry v první řadě jako ekologičtější alternativa. Skútr neprodukuje žádné škodlivé emise a neobtěžuje okolí hlukem ani zápachem. Při rychlejší jízdě je slyšet pouze hluk kol. Proto jde o ohleduplný způsob dopravy vůči lidem i přírodě.
Vzhledem k tomu, že nedochází k produkci škodlivých CO2 emisí, můžete svůj skútr provozovat v uzavřených prostorách, jako jsou například haly. Současně z vás tento dopravní prostředek snímá povinnost se v budoucnu vypravit na měření emisí.
Náklady
Druhým podstatným důvodem, proč si pořídit elektroskútr, je bezpochyby i cena. Elektrický pohon je významně levnější, proto jsou pro něj typické nízké provozní náklady. Na 100 kilometrů zaplatíte doslova jen pár korun.
Při spotřebě 3 kWh na 100 km se tak při průměrné ceně kolem 5 Kč za 1 kWh můžete dostat na cca 15 Kč na 100 km. Nízké náklady na elektřinu lze předvídat i v budoucnu.
Co se nákladovosti týče, vítězí elektroskútry i po stránce servisu. Konstrukce je velmi jednoduchá, motor má pouze ložisko, rotor a stator. Proto lze elektrické skútry považovat za zařízení, která jsou jen minimálně poruchová.
Tak často jako u benzínových variant nemusíte ani měnit brzdové destičky, dále se nemění olej či jiné provozní kapaliny. Nabíjet můžete skútr i doma, stačí vám k tomu běžná zásuvka.
Rozměry
Elektromotor se vyznačuje tím, že je oproti benzínovému motoru menší a lehčí. To se podepisuje i na celkové hmotnosti stroje.
Elektrický skútr je proto kompaktní a snadno ovladatelný. Hodí se tak především do hustého městského provozu. Minimum místa zabere i při parkování. Navíc s ním zaparkujete pohodlně zdarma například i na modrých zónách.
V případě panelákového domu nemusíte řešit složité parkování, skútr můžete ponechat i ve společných prostorách domu.
Současně vás váš skútr neomezí co do prožitku ze svezení. Dynamika jízdy je u elektroskútru znatelně lepší než u toho klasického. Patrné je vyšší zrychlení bez záškubů a okamžitý záběr motoru při jakékoli rychlosti.
Řidičské oprávnění
Řidičské oprávnění není u elektroskútru vždy zapotřebí. Pakliže ano, v některých případech vám může stačit i oprávnění pro malé motocykly ve skupinách AM a A1, případně samozřejmě můžete využít i klasický řidičský průkaz skupiny B.
Některé modely však označujeme jako tzv. elektroskútr bez řidičáku. Jde o ta zařízení, na která žádné oprávnění nemusíte mít. Konkrétně se jedná o takové stroje, které disponují výkonem do 250 W, maximální rychlostí do 25 km/h a přídavnými cyklo pedály. Pokud všechny tyto parametry splňují, můžeme je dle legislativy považovat za kolo. Najdete je např. na stránkách Motoe.cz.